Een 404 op het oog - waar op te letten ?

 






Voor degenen die een Peugeot 404 op het oog hebben, zijn onderstaand een aantal aandachtspunten opgesomd. Deze opsomming zal later nog verder uitgebreid worden.

Wilt u zich een Peugeot 404 aanschaffen en u hebt geen ervaring met deze auto of met (de aanschaf van) klassiekers in het algemeen, ga dan omzichtig te werk. Bedenk wat u wilt: er zit een groot verschil tussen de categorie ’rijden en onderhoud uitbesteden’ en ’ik wil een restauratieproject uitvoeren’.

Kortom: de auto moet bij de koper passen.








In het algemeen is er een vrij groot verschil merkbaar tussen de Peugeot’s 404 van vr 1968 en de auto’s die erna op het toneel verschenen. De eerdere typen hebben over het algemeen de wat oudere techniek van de voorganger van de 404, de latere typen zijn wat moderner op de gebieden: versnellingsbak, vering, remmen en interieur.


Qua motorisering is er in het algemeen weinig ontwikkeling te zien geweest, anders dan de introductie van de injectiemodellen en de dieselmotor. De koper moet dus bij zichzelf te rade gaan wat hij wil. Vooral de volgende aspecten spelen een grote rol bij de keus: een originele auto of een gerestaureerd exemplaar. De staat van de auto, zowel gerestaureerd als origineel, kan enorm verschillen. Bent u al bijna verk(n)ocht aan het aangetroffen exemplaar, bedenk dan dat er meer dan genoeg Peugeots 404 in de aangetroffen prijsklasse elders te koop zijn.


Ga eens kijken bij andere aanbieders. Dat kunnen handelaren of particulieren zijn. Neem in elk geval de tijd voordat u een beslissing neemt. Een kat in de zak kan iedereen zich snel verschaffen.






Dan nu naar de auto zelf gekeken:


Technisch

De staat van de motor is van belang. Een goed klinkende motor is een goede start, maar dit zegt niets over het eventuele olieverbruik. Probeer te achterhalen of de originele motor nog in de auto aanwezig is (motor en chassis hebben vanuit de fabriek een identiek nummer ingeslagen gekregen). De Peugeot motoren hebben een goede reputatie; zwaar versleten exemplaren kunnen in die toestand nog steeds lopen. Niet elke koper zal echter op een op handen zijnde motorrevisie zitten te wachten. Koppeling en druklager verdienen aandacht, evenals de wiellagers, de stabilisatorstangrubbers, de draagarmrubbers vr en de versnellingsbakoverbrenging. Let op olieverlies bij deze overbrenging en op lekkagesporen bij de hydraulische koppeling (tegen het schutbord).







Controleer de koppakking. Door de motor warm te laten draaien, kun je zien of er luchtbellen in het koelsysteem zijn, of er eventueel koelwater naar boven komt of dat er sprake is van uitwendige lekkage. Verder zijn waterdruppels aan de oliepeilstok en een weege lucht graadmeters voor de kwaliteit van de koppakking.

De koelfan moet op tijd electromagnetisch schakelen. Als deze bij stilstaande motor niet rond te draaien is, is deze vast gezet en met reden. Achterhaal deze reden. Controleer de carburateuras op speling, iets speling is geen probleem; teveel speling zal tot een onregelmatige loop van de motor en extra slijtage van de motor leiden. Let op eventuele lekkage bij de benzinepomp. Een injectiemotor moet goed op alle 4 de cilinders lopen.

Een Hydrovac remsysteem moet uiteraard goed remmen; via een oranje lampje op het dashboard word je gewaarschuwd als het systeem nog niet vacuum is.







Plaatwerk


Meestal is aanwezige roest duidelijk te zien. Om te kijken of een auto echt strak is, moet je heel zorgvuldig kijken. Volg de naden en probeer verschilende hoeken van lichtinval. Een auto kan altijd verborgen gebreken hebben, die pas na jaren duidelijk worden. Ware plamuurmeesters kunnen veel, behalve de plamuur magnetisch maken. Bekijk de staat van de voorspatborden. Met name rond de koplampring, onderaan bij de voordeur en bij de plaat tussen buiten- en binnenspatbord kan roest ontstaan. De geribbelde dorpelplaten zijn losse sierplaten die de feitelijke kokerbalken aan het oog onttrekken. Zonder deze sierplaten te demonteren is hierachter de status van de kokerbalken al enigszins te beoordelen.




De deuren hebben het meest van roest te lijden aan de onderkant en aan de vaak onbehandelde bovenkant, juist onder de bolling. De achterspatborden bij de randen boven de wielen en in de kofferbak tussen binnen- en buitenspatbord goed bekijken.

Ook de motorkapranden en de bevestiging van de motorkap verdienen aandacht. Kijk hierna ook naar de randen van de achterklep en de spatbordranden achter het oude rubber. Het oude rubber werkt als een spons en houdt alle water vast, waarna doorroesten ter plekke van deze rubbers langs de zijkant van de achterschermen neit ondenkbaar is. Bedenk dat veel plaatwerk tegen redelijke prijzen te koop is. Spuitwerk blijft echter behoorlijk ingrijpend als jet het wilt (laten) doen.











De carrosserie


Aan de voorzijde is een dwarsbalk aangebracht, die duidelijk zichtbaar onder de radiateur zit. Neem gelijk ook de kriksteunen in de beschouwing op. De voorste chassisbalken lopen aan de binnenkanten van de binnenspatborden in de motorruimte. Vooral bij de accu kan schade zijn ontstaan door roestinwerking. De zogenaamde kano’s links en rechts van de motorruimte naat achteren toe zijn roestgevoelig, maar kunnen vrij eenvoudig worden vernieuwd, als de bodemplaat ter plekke niet is aangetast. Een berucht punt is binnendorpel en de voetenbak; in de hoeken zit vaak malheur. Kijk ook naar de kwaliteit van het eventueel reeds uitgevoerde reparatiewerk. Rol onder de auto door en inspecteer de driehoeken vlak vr de achterwielen en het plaatwerk onder de achterbank. Aan de achterkant van de auto is de kriksteunbalk van belang, evenals de beide kriksteunen. De ophangpunten van de eventuele stabilisatorstang zijn belangrijk en de reservewielhouder met ophangbalk.

Als we nu nog een keer om de auto heen lopen, kijk dan naar de paravent onder de voorruit en voorruitstijlen zelf naar onderen toe in verband met de afwatering van het schuifdak. De deurstijlen links en rechts kunnen aangetast zijn. De horizontale platen tussen de bumpers en de carrosserie, zowel voor als achter zijn verzamelplekken van vocht en dus roestgevoelig. Uitgedroogde kit en jaren van stilstaand water zullen hun verwoestende werk hebben gedaan.

Bedenk dat elke 404 te redden is. Onderdelenvoorziening en het meeste plaatwerk is over het algemeen geen probleem. Het Peugeot 404 verenigingsmagazijn heeft heel veel op voorraad. De afweging is tegen welke prijs een en ander moet gebeuren en in hoeveel tijd. Duurdere 404’en in showroomconditie blijken vaak goedkoper dan complete restauratieprojecten. Alles hangt van je interesse, technische mogelijkheden en budget af. Bij een opknapper kun je de uitgaven spreiden en de voldoening kan onbetaalbaar zijn.



Interieur




   



 



Aandachtspunten bij de coupé en cabriolet


De 404 coupé en cabriolet zijn in vele opzichten bijzondere auto’s. Het is een soort rare hybride tussen een Italiaanse sportwagen en een comfortabele Franse sedan, en dan nog letterlijk ook. De productiemethode was ruwweg als volgt: er boemelden treinen met de kale 404 casco’s van Sochaux naar Turijn en met complete coupé’s en cabrio’s terug. Bij Pininfarina werden de wagens gebouwd, dat wil zeggen de ter plaatse gefabriceerde carrosserie werd op het geraamte van de sedan gemonteerd. De kokerbalken werden versterkt met profielen en weer omhuld met plaatwerk de voor en achterzijde bestaan uit n stuk en werden er overheen geschoven, oneffenheden werden gevuld met tin en zo ontstond de 404 C.

Grappig detail, de coupé kreeg de zelfde versterking als de cabrio en ook het vaste dak, dat gaf de wagen een extreme torsiestijfheid. Aan roestpreventie werd niet gedaan, de wagen bestond uit meerdere lagen blank metaal en na de fabricage was er op veel plaatsen met geen mogelijkheid meer tectyl of iets dergelijks tussen te krijgen.

   


Dus de vraag waar je op moet letten bij de aanschaf van een 404C is simpel te beantwoorden, mechanisch zijn de eigenschappen identiek aan de sedan en de carrosserie kan echt alles mankeren, een echt serieuze restauratie is een enorme opgave en onderdelen voor de carrosserie zijn vrijwel niet te vinden. Er is veel kaf onder het koren, wanneer je er één vindt zorg dan dat je zeker weet dat het een echt gerestaureerd exemplaar is.

Ga op z’n minst met een magneet langs randen en dorpels, controleer de bodem, bijna altijd doorgeroest door waterlekkage en let op het gedeelte onder het voorraam, ook het beklede deel in de motorruimte. De achterlichten en deurkrukken zijn van z.g. Zamak , dit heeft snel last van weersinvloeden en is niet te herstellen noch nieuw verkrijgbaar. Vind je ze dan moet je er op rekenen dat het duur is, dat geldt overigens voor alle 404C delen.

De bumpers zijn van RVS en uit te deuken. De bekleding: het schuim waarmee de stoelen, de afdekking van het dashboard en de bovenkanten van de zijbekleding is gevuld lost op door weersinvloeden en ouderdom, herstel is vakwerk en kostbaar. De vloermatjes zijn van ribstof, achter de stoelen horen voorgevormde rubbermatten evenals op de kokerbalken. De portierbekleding is op hardboard geniet zwart skai, eindelijk iets dat simpel te vervangen is.

Al met al kan de carrosserie van de 404C helaas een bak met onaangename verrassingen zijn, bezint eer ge begint, meer uitgeven voor een goed exemplaar is tegenwoordig meestal economisch beter dan een opknapper kopen.

Maar: heb je een goed exemplaar gevonden of gerestaureerd dan ben je de trotse eigenaar van een exclusieve automobiel die bij goede verzorging z’n waarde behoudt en voor veel rijplezier zorgt.





Terug

Home